۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
خودروسازان همچنان در شوک تعرفه‌ها
خودروسازان چینی کمترین خودرو‌های برقی را در ۱۸ ماه گذشته به مشتریان خود در سراسر اروپا فروختند و ثبت نام در ماه اگوست نسبت به سال گذشته تقریباً به نصف کاهش یافت.
کد خبر: ۷۴۲۲

به گزارش کارنا، بر اساس ارقام ارائه شده، افت ۴۸ درصدی منجر به کاهش سهم برند‌های چینی برای دومین ماه متوالی شد. بر اساس گزارش Jato Dynamics، ام‌جی موتور شرکت خودروسازی بریتانیایی که اکنون بخشی از سایک موتور است، جایگاه برتر خود را در سراسر اروپا به رقیب چینی بی‌وای‌دی از دست داد.

فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد Jato گفت: عدم قطعیت مرتبط با تعرفه‌های موقت اتحادیه اروپا بر واردات خودرو‌های برقی چینی می‌تواند تا حدودی افت ۶۵ درصدی ام جی در ماه اگوست را توضیح دهد. او گفت که این خودروساز به جای خودرو‌های کاملاً الکتریکی، بر بخش‌های هیبریدی خفیف و پلاگین هیبریدی تأکید بیشتری داشته است.

ام‌جی موتور بیشترین موفقیت را در میان خودروسازان چینی در اروپا داشته و در عین حال به خودرو‌های برقی تبدیل شده است. اما شرکت سیاک از ماه جولای با عوارض اتحادیه اروپا به میزان ۳۸ درصد بر خودرو‌های برقی خود ضربه خورده است که بالاترین ارزیابی است.

خودروسازان هنوز در حال ارزیابی تاثیر بالقوه تعرفه‌های اتحادیه اروپا هستند که بر تمام خودرو‌های برقی وارداتی از چین، از جمله خودرو‌های شرکت‌های غیر چینی بی‌ام‌و، استلانتیس و تسلا تاثیر می‌گذارد. هیچ چیز روشنی در مورد نقش خودرو‌های الکتریکی چینی در اروپا وجود ندارد. اگرچه برنامه‌ها و اطلاعیه‌های زیادی وجود دارد، اما ابهامات بیشتری در مورد آینده آنها و نحوه واکنش اروپا به رقابت فزاینده وجود دارد.


بلومبرگ نیوز گزارش داد که چری، خودرو ساز چین هدف خود را برای شروع ساخت خودرو‌های برقی در کارخانه‌ای که در اسپانیا در اختیار گرفته است تا یک سال تا اکتبر ۲۰۲۵ عقب انداخته است.

کاهش گسترده‌تر تقاضای خودرو‌های برقی در سراسر اروپا بر عدم اطمینان خودروسازان افزوده است. پس از اینکه بازار‌های بزرگی مانند آلمان مشوق‌های خرید را حذف کردند، ثبت نام‌ها در هشت ماه اول سال در سراسر منطقه ۵.۵ درصد کاهش یافت.

بلومبرگ گزارش کرد که روند فروش خودرو‌های برقی وارداتی از چین در پی اعمال تعرفه‌ها متفاوت بوده است. برای مثال در بریتانیا و نروژ ثبت نام خودرو‌های برقی در ماه اگوست افزایش یافت. در میان برند‌های غربی، بی ام و، گروه مرسدس بنز و رنو همگی شاهد کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر در ثبت نام‌های آگوست در سراسر منطقه بودند. با این حال، ولوو EX ۳۰ به افزایش بیش از دو برابری فروش کمک کرد. تسلا که برخی خودرو‌ها را از چین به اروپا وارد می‌کند، ۷ درصد افزایش داشته است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر